Galéria
Punto MK2 hûtés fejlesztés
Hozzászólnék...

2014 telén elõjött egy probléma, amivel szemben akkor értetlenül álltunk. Egy kisebb utcai csapatás során a fagydugónál elment a teljes hûtõvíz, ez persze egybõl nem derült ki, a mûszerek semmi hibát nem jeleztek. Szerencsére Stefi hamar kapcsolt, látva a kocsi mögött hömpölygõ gõzfelhõt... Akkor a termosztátra gondoltunk, hogy zárva maradt (ez amúgy típushiba az MK2-n) és a felforrt víz keresett magának utat. Mivel ez a konstrukció 60LE-re tervezett, a termosztát elõtt nincs tágulási tér, ezért vagy a fagydugót nyomja ki, vagy a hengerfejtömítést. Ez utóbbi eseménykor mindkettõt, bár a hengerfejtömítésben nem vagyok biztos, azt ugyanis még nem a tõcsavarral, hanem Reinz csavarokkal húztuk le, amibõl kb 60Nm-t bírtunk kihozni, nyúlási határon - de ez egy korábbi cikkben olvasható. A "baleset" után kapott tõcsavart, új termosztátot, így szolgált ki egy szezont - hibátlanul.

A bûnös - de ezt akkor még nem tudtuk

A 2015-ös év vége felé, ahogy az idõjárás kezdett hidegebbre fordulni, ismét elõjött az a gond, ami már elõtte télen is, nem akart a motor bemelegedni üzemi hõfokra. A jelenség a következõ volt: nem megy fel a víz hõmérséklete 70 fok fölé, még félig letakart hûtõnél sem, valamint ingázik a vízhõfok mutatója is. Egy rövidebb útról haza érve megpróbáltam annyira felmelegíteni a vizet, hogy a ventillátor bekapcsoljon próba képpen, közben a laptopon ellenõríztem a vízhõfok alakulását. Nehezen, de elérte a 87 fokot, majd pár másodpercre rá elnyomta a vizet a hûtõn lévõ tágulási tartálynál. Gyanús volt, hogy ismét a termosztáttal lesz probléma, amit elõtte novemberben cseréltem, arra gyanakodtam, hogy most meg nyitva maradt, ezért nem ment fel a vízhõfokom ideális tartományba.

Kiszedtem a termosztát belsejét és megpróbáltam úgy.70 fokot sem mutatott a mûszer, amikor ismét elnyomta a vizet. Ebbõl már látszott, hogy nem a termosztáttal van a gond, hanem komolyabb a probléma. Hívtam Kornélt, segítsen, merre induljak tovább. Ha 70 foknál buborékok jönnek a motor felõl a kiegyenlítõ tartályba, az két dolgot jelenthet: hengerfejrepedés és/vagy tömítés gond, vagy valamiért valahol forr a víz (pl elégtelen keringés).

Grande termosztát - saját szenzorral

Mivel két vízhõfok jeladó van egymás mellet, arra az elhatározásra jutottunk, hogy az egyiket próbaképpen lógassuk bele a hûtõn lévõ kiegyenlítõ tartályba, hogy ott mit érzékel. 107 fokot mutatott, vagyis a buborékok felforrt a vízre utaltak és szerencsére nem hengerfej problémára. Akkor kezdtünk tanakodni, hogy a T elosztós megoldás miatt valamiért nem mért jól egyik szenzor sem, ezért úgy döntöttünk, hogy teljesen át lesz alakítva a hûtési rendszer. A biztonság kedvéért mértünk egy kompresziót is, nehogy hengerfej probléma is legyen, de szerencsére erre semmi nem utalt.

jó mélyre kellett ásni a fûtõradiátorhoz

Ha már alakítunk, kicseréltük a fûtõradiátort is, mert már régóta párásodott az ablakom. Kezdõdhetett a tervezés és az alkatrészek begyûjtése. Az volt a cél, hogy a gyári forma megtartható legyen, valamint megoldást kellet találnunk arra, ha esetleg zárva marad a termosztát, akkor is legyen menekülési útja a víznek. Ezért mindenképpen külön kiegyenlítõ tartályosra kell megcsinálni. Erre a Grande Punto 1.2 termosztája lett kiválasztva, mivel a felfogatási pontok is passzoltak és ebben a termosztátban van gyárilag egy vízhõfok jeladónak hely.

Mk2 1.3M-Jet kiegyenlítõ tartály - pont jó

Ezzel megoldottuk azt, hogy a gyári és a Megasquirt vízhõfok jeladója ne egy helyen legyen. A kiegyenlítõ tartály Punto MK2 1.3 M-Jet-é lett, mert nekem is ott van a kialakított hely, ahol az M-Jet-ben is. Igaz, ehhez át kellett alakítani kicsit a motortartó bakot.

Átalakított motortartó bak

A hûtõvíz csövezés kialakítása is ugyanaz, csak ki kellet cserélni egy külsõ tartályosra. Más már nem volt hátra csak feltölteni a rendszert és kipróbálni. Sokkal hamarabb felmelegedett a víz üzemi hõfokra, könnyebben le lehetett légteleníteni, nyomás és buborékok nincsenek a rendszerben, 500km alatt sem fogyott a vízbõl, valamint nem kell a hûtõt letakarni, mégis 80 fok körüli a víz.

Mint a gyári - és hibátlanul mûködik

A tanulság, hogy ha fellép egy probléma, akkor ne az legyen a cél, hogy gyorsan kijavítjuk, hanem át kell gondolni, mi okozta. Szerencsére most a megúszta a hemgerfejtömítés, ezután pedig remélhetõleg nem lesz több gond a hûtéssel. Nyáron versenyeken kiderül majd, a nagyobb turbóval járó nagyobb hõterhelést is képes lesz e kiszolgálni 40 fokban...

Stefi