2014 telén
elõjött egy probléma, amivel szemben akkor
értetlenül álltunk. Egy kisebb utcai csapatás
során a fagydugónál elment a teljes hûtõvíz,
ez persze egybõl nem derült ki, a mûszerek semmi
hibát nem jeleztek. Szerencsére Stefi hamar kapcsolt,
látva a kocsi mögött hömpölygõ
gõzfelhõt... Akkor a termosztátra gondoltunk,
hogy zárva maradt (ez amúgy típushiba az
MK2-n) és a felforrt víz keresett magának
utat. Mivel ez a konstrukció 60LE-re tervezett, a termosztát
elõtt nincs tágulási tér, ezért
vagy a fagydugót nyomja ki, vagy a hengerfejtömítést.
Ez utóbbi eseménykor mindkettõt, bár
a hengerfejtömítésben nem vagyok biztos, azt
ugyanis még nem a tõcsavarral, hanem Reinz csavarokkal
húztuk le, amibõl kb 60Nm-t bírtunk kihozni,
nyúlási határon - de ez egy korábbi
cikkben olvasható. A "baleset" után
kapott tõcsavart, új termosztátot, így
szolgált ki egy szezont - hibátlanul.
A
bûnös - de ezt akkor még nem tudtuk |
A
2015-ös év vége felé, ahogy az idõjárás
kezdett hidegebbre fordulni, ismét elõjött
az a gond, ami már elõtte télen is, nem akart
a motor bemelegedni üzemi hõfokra. A jelenség
a következõ volt: nem megy fel a víz hõmérséklete
70 fok fölé, még félig letakart hûtõnél
sem, valamint ingázik a vízhõfok mutatója
is. Egy rövidebb útról haza érve megpróbáltam
annyira felmelegíteni a vizet, hogy a ventillátor
bekapcsoljon próba képpen, közben a laptopon
ellenõríztem a vízhõfok alakulását.
Nehezen, de elérte a 87 fokot, majd pár másodpercre
rá elnyomta a vizet a hûtõn lévõ
tágulási tartálynál. Gyanús
volt, hogy ismét a termosztáttal lesz probléma,
amit elõtte novemberben cseréltem, arra gyanakodtam,
hogy most meg nyitva maradt, ezért nem ment fel a vízhõfokom
ideális tartományba.
Kiszedtem a termosztát belsejét és megpróbáltam
úgy.70 fokot sem mutatott a mûszer, amikor ismét
elnyomta a vizet. Ebbõl már látszott, hogy
nem a termosztáttal van a gond, hanem komolyabb a probléma.
Hívtam Kornélt, segítsen, merre induljak
tovább. Ha 70 foknál buborékok jönnek
a motor felõl a kiegyenlítõ tartályba,
az két dolgot jelenthet: hengerfejrepedés és/vagy
tömítés gond, vagy valamiért valahol
forr a víz (pl elégtelen keringés).
Grande
termosztát - saját szenzorral |
Mivel
két vízhõfok jeladó van egymás
mellet, arra az elhatározásra jutottunk, hogy az
egyiket próbaképpen lógassuk bele a hûtõn
lévõ kiegyenlítõ tartályba,
hogy ott mit érzékel. 107 fokot mutatott, vagyis
a buborékok felforrt a vízre utaltak és szerencsére
nem hengerfej problémára. Akkor kezdtünk tanakodni,
hogy a T elosztós megoldás miatt valamiért
nem mért jól egyik szenzor sem, ezért úgy
döntöttünk, hogy teljesen át lesz alakítva
a hûtési rendszer. A biztonság kedvéért
mértünk egy kompresziót is, nehogy hengerfej
probléma is legyen, de szerencsére erre semmi nem
utalt.
jó
mélyre kellett ásni a fûtõradiátorhoz |
Ha
már alakítunk, kicseréltük a fûtõradiátort
is, mert már régóta párásodott
az ablakom. Kezdõdhetett a tervezés és az
alkatrészek begyûjtése. Az volt a cél,
hogy a gyári forma megtartható legyen, valamint
megoldást kellet találnunk arra, ha esetleg zárva
marad a termosztát, akkor is legyen menekülési
útja a víznek. Ezért mindenképpen
külön kiegyenlítõ tartályosra kell
megcsinálni. Erre a Grande Punto 1.2 termosztája
lett kiválasztva, mivel a felfogatási pontok is
passzoltak és ebben a termosztátban van gyárilag
egy vízhõfok jeladónak hely.
Mk2
1.3M-Jet kiegyenlítõ tartály - pont jó |
Ezzel
megoldottuk azt, hogy a gyári és a Megasquirt vízhõfok
jeladója ne egy helyen legyen. A kiegyenlítõ
tartály Punto MK2 1.3 M-Jet-é lett, mert nekem is
ott van a kialakított hely, ahol az M-Jet-ben is. Igaz,
ehhez át kellett alakítani kicsit a motortartó
bakot.
Átalakított
motortartó bak |
A
hûtõvíz csövezés kialakítása
is ugyanaz, csak ki kellet cserélni egy külsõ
tartályosra. Más már nem volt hátra
csak feltölteni a rendszert és kipróbálni.
Sokkal hamarabb felmelegedett a víz üzemi hõfokra,
könnyebben le lehetett légteleníteni, nyomás
és buborékok nincsenek a rendszerben, 500km alatt
sem fogyott a vízbõl, valamint nem kell a hûtõt
letakarni, mégis 80 fok körüli a víz.
Mint
a gyári - és hibátlanul mûködik |
A tanulság, hogy ha fellép egy probléma,
akkor ne az legyen a cél, hogy gyorsan kijavítjuk,
hanem át kell gondolni, mi okozta. Szerencsére most
a megúszta a hemgerfejtömítés, ezután
pedig remélhetõleg nem lesz több gond a hûtéssel.
Nyáron versenyeken kiderül majd, a nagyobb turbóval
járó nagyobb hõterhelést is képes
lesz e kiszolgálni 40 fokban...
Stefi