Galéria
Punto MK2 turbo építése
Hozzászólnék...

2013 végén született meg a gondolat, hogy a gyári 8 szelepes 1.2-es motort megcsigázzuk. Elkezdõdött a tervezés, a szükséges kiegészítõk beszerzése. Az elsõ terv szerint Motronic 2.7-es ECU-val akartuk hajtani a motort, de mivel az autó CAN buszos, ez sajnos nem kivitelezhetõ. Ekkor állapodtunk meg, hogy MegaSquirt2 kerül az autóba, amivel már kapcsolható utcai és versenyprogram közül választhat a tulajdonos, lehetõség adódik bioethanol használatra is, rendelkezésre áll rajtprogram és a késõbbi diagnosztika is egyszerûbb.

Megpróbáltuk úgy alakítani az alkatrészek beszerzését és a tesztelését, hogy ne kelljen sokat állnia az autónak, mivel napi használatban van. A legnagyobb feladatnak a MegaSquirt motorvezérlõ elektronika beszerzése bizonyult, mert ezt csak Amerikából tudtuk megrendelni. A vártnál azonban gyorsabban, 3 hét alatt megérkezett, az összeépítése és Firmware telepítés, tesztelés már itthon történt.



A Megasquirt-re várakozás ideje alatt a turbó és a leömlõ lett felpróbálva ideiglenesen, hogy az olajzás és az intercooler csöveket elõre le lehessen gyártani. Innentõl indult az igazi motor építés.

A MegaSquirt összerakása után a szükséges motorvezérlõ jelforrások felkutatása történt, több-kevesebb sikerrel, a legtöbb kihívást a CAN-busz okozta, illetve pár új jeladót kellett még beépítni.



A MegaSquirt mellé belefért a költségvetésbe egy szélessávú lambda szonda is, amit az
Rteam jóvoltából igen olcsón szereztünk be, ráadásul a BOSCH 4.9-es WBO mellé egy Prosport EVO profi mûszert kaptunk. Természetesen a nélkülözhetetlen szilikon vákuumcsöveket is tõlük szereztük be, ahogy mindig is!

A gyári 150ccm-es injectorok helyett 240ccm-es fejek kerülnek be, ezzel benzinbõl biztonsággal elérhetõ a 160LE, amit maximlis célként kitûztünk. A Fiat ebbe a típusba a Weber Pico féle mini fejeket rakta, így viszonylag nehezebb volt megfelelõt találni. A másik lehetõség a komplett benzinhíd csere és normál méretû injectorok beszerelése lett volna, de ez költségben nagyobb lett volna, így maradtunk az elsõ verziónál. A képen a bal oldali és a középsõ a kisebb Weber fajta, a jobb oldali az USCAR I-es nornál méret. Mi a középsõt választottuk helyhiány miatt.



A következõ probéma a megfelelõ méretõ intercooler kiválasztása volt. A gyári méretû intercoolerek helyett egyedit készítettünk, ami a lehetõ legjobban elfér, és ki is használja a felülelet.



Ezzel gyakorlatilag a gyári lökhárító visszahelyezhetõ, így nem árulkodik semmi, mi van az autóban! :)

A kiválasztott turbo egy eredeti Garrett T15, ami tökéletesen passzol az 1.2 motorhoz, számos külföldi Cinquecento és Punto fut ezzel a turbóval.

A turbó kapott egy új tömítéskészletet is, biztos ami biztos.

Turbós motornál elengedhetetlen a kompressziós viszony helyes megválasztása, mi a gyári 9.8:1-et 8.2:1-re csökkentettük. Ezt a csökkentést a hengerfej módosításával értük el. A hengerfej levétele után derült ki, hogy két helyen majdnem áttörte víz a gyári tömítést, éppen idõben lett szétszedve az autó...

A nagyobb igénybevétel miatt fém hengerfej és kipufogó tömítést kapott az autó, nyomáspróbáztuk és síkoltattuk a hengerfejet. Elvégeztük a vezérlés cseréjét is. Az olajteknõt is le kellett venni, hogy az olaj visszavezetését meg lehessen csinálni.

Jutott még arra is idõ a szelepfedél és intercooler csövek polírozására, a megrendelt szilikoncsövek és lefújószelep megérkezésekor így minden készen állt az összeszerelésre.


A motor összerakása után már csak a kábelek elrendezése volt hátra, illetve az indítás, programozás. Az autó pár tesztindítás és logolás után a megfelelõ beállításokat elvégezve indult is.


Sajnos kis járatás után észrevettük, hogy elég jól csöpög az olaj valahonnan. Kis keresgélés után meglett a hiba forrása: az olajazó csõ T-idomja alól szivárgott. Csináltattunk egy másik idomot és módosítottunk a visszafolyó pozícióján is, bekerült az olajhûtõ és az intercooler alsó csövezése is elkészült. Nem kis LEGO volt, hogy minden elférjen...:)

Most már minden a helyére került, sehol nincs olaj/vízfolyás, az autó szépen jár, mehettünk programozni. Egyelõre 0.5bar-on teszteljük az autót, egész jól erõre kapott így is, de a cél még odébb van. Fokolni kell a vezérlésen, beépítjük a programozható nyomásszabályzót, és jöhet az 1bar nyomás. Jó kis meglepetés autó lett, már páran áldozatául is estek! :)