2013
végén született meg a gondolat, hogy a gyári 8 szelepes
1.2-es motort megcsigázzuk. Elkezdõdött a tervezés,
a szükséges kiegészítõk beszerzése. Az
elsõ terv szerint Motronic 2.7-es ECU-val akartuk hajtani a motort, de
mivel az autó CAN buszos, ez sajnos nem kivitelezhetõ. Ekkor állapodtunk
meg, hogy MegaSquirt2 kerül az autóba, amivel már kapcsolható
utcai és versenyprogram közül választhat a tulajdonos,
lehetõség adódik bioethanol használatra is, rendelkezésre
áll rajtprogram és a késõbbi diagnosztika is egyszerûbb.
Megpróbáltuk
úgy alakítani az alkatrészek beszerzését és
a tesztelését, hogy ne kelljen sokat állnia az autónak,
mivel napi használatban van. A legnagyobb feladatnak a MegaSquirt motorvezérlõ
elektronika beszerzése bizonyult, mert ezt csak Amerikából
tudtuk megrendelni. A vártnál azonban gyorsabban, 3 hét alatt
megérkezett, az összeépítése és Firmware
telepítés, tesztelés már itthon történt.
A Megasquirt-re várakozás ideje alatt a turbó és
a leömlõ lett felpróbálva ideiglenesen, hogy az olajzás
és az intercooler csöveket elõre le lehessen gyártani.
Innentõl indult az igazi motor építés.
A
MegaSquirt összerakása után a szükséges motorvezérlõ
jelforrások felkutatása történt, több-kevesebb
sikerrel, a legtöbb kihívást a CAN-busz okozta, illetve pár
új jeladót kellett még beépítni.
A MegaSquirt mellé belefért a költségvetésbe
egy szélessávú lambda szonda is, amit az Rteam
jóvoltából igen olcsón szereztünk be, ráadásul
a BOSCH 4.9-es WBO mellé egy Prosport EVO profi mûszert kaptunk.
Természetesen a nélkülözhetetlen szilikon vákuumcsöveket
is tõlük szereztük be, ahogy mindig is!
A
gyári 150ccm-es injectorok helyett 240ccm-es fejek kerülnek be, ezzel
benzinbõl biztonsággal elérhetõ a 160LE, amit maximlis
célként kitûztünk. A Fiat ebbe a típusba a Weber
Pico féle mini fejeket rakta, így viszonylag nehezebb volt megfelelõt
találni. A másik lehetõség a komplett benzinhíd
csere és normál méretû injectorok beszerelése
lett volna, de ez költségben nagyobb lett volna, így maradtunk
az elsõ verziónál. A
képen a bal oldali és a középsõ a kisebb Weber
fajta, a jobb oldali az USCAR I-es nornál méret. Mi a középsõt
választottuk helyhiány miatt.
A következõ
probéma a megfelelõ méretõ intercooler kiválasztása
volt. A gyári méretû intercoolerek helyett egyedit készítettünk,
ami a lehetõ legjobban elfér, és ki is használja a
felülelet.
Ezzel gyakorlatilag a gyári lökhárító visszahelyezhetõ,
így nem árulkodik semmi, mi van az autóban! :)
A
kiválasztott turbo egy eredeti Garrett T15, ami tökéletesen
passzol az 1.2 motorhoz, számos külföldi Cinquecento és
Punto fut ezzel a turbóval.
A
turbó kapott egy új tömítéskészletet is,
biztos ami biztos.
Turbós
motornál elengedhetetlen a kompressziós viszony helyes megválasztása,
mi a gyári 9.8:1-et 8.2:1-re csökkentettük. Ezt a csökkentést
a hengerfej módosításával értük el. A
hengerfej levétele után derült ki, hogy két helyen majdnem
áttörte víz a gyári tömítést, éppen
idõben lett szétszedve az autó...
A
nagyobb igénybevétel miatt fém hengerfej és kipufogó
tömítést kapott az autó, nyomáspróbáztuk
és síkoltattuk a hengerfejet. Elvégeztük a vezérlés
cseréjét is. Az
olajteknõt is le kellett venni, hogy az olaj visszavezetését
meg lehessen csinálni.
Jutott
még arra is idõ a szelepfedél és intercooler csövek
polírozására, a megrendelt szilikoncsövek és
lefújószelep megérkezésekor így minden készen
állt az összeszerelésre.
A
motor összerakása után már csak a kábelek elrendezése
volt hátra, illetve az indítás, programozás. Az autó
pár tesztindítás és logolás után a megfelelõ
beállításokat elvégezve indult is.
Sajnos
kis járatás után észrevettük, hogy elég
jól csöpög az olaj valahonnan. Kis keresgélés után
meglett a hiba forrása: az olajazó csõ T-idomja alól
szivárgott. Csináltattunk egy másik idomot és módosítottunk
a visszafolyó pozícióján is, bekerült az olajhûtõ
és az intercooler alsó csövezése is elkészült.
Nem kis LEGO volt, hogy minden elférjen...:)
Most
már minden a helyére került, sehol nincs olaj/vízfolyás,
az autó szépen jár, mehettünk programozni. Egyelõre
0.5bar-on teszteljük az autót, egész jól erõre
kapott így is, de a cél még odébb van. Fokolni kell
a vezérlésen, beépítjük a programozható
nyomásszabályzót, és jöhet az 1bar nyomás.
Jó kis meglepetés autó lett, már páran áldozatául
is estek! :)